dissabte, 26 de novembre del 2016

Les netiquetes.

Per ampliar els continguts del blog, em va pareixer molt interessant l'articul de Marta Torres i Vilatarsana sobre les netiquetes, ja que era un concepte que no coneixia i del que parlaré en aquesta entrada per a tots aquells que com jo estiguen interessats.

Les netiquetes són un conjunt de regles o normes que intenten resoldre qualsevol problema comunicatiu i vetllen per una bona qualitat en les interaccions que es donen a Internet.
Ens centrarem en les normes que tenen una dimensió lingüística o discursiva quan partcipem en fòrums, xats, llistes de distribució , grups de discussió, correus electrónics..., aquestes són les que apareixen a l'article:

  • Regles de cortesía.
1. Respecteu la imatge de l'interlocutor: 
Eviteu qualsevol enunciat ofensiu per a la resta de participants. Fes les teues aportacions des del respecte. 
Hi ha que minimitzar qualsevol brot de violència verbal, no hi ha que recriminar ningú en públic si no segueix les normes, cal fer-ho de forma privada per e-mail. 
Per a reparar qualsevol missatge transgressor: cal excusar-se o/i justificar-se.

2. No violeu l'espai  dels altres usuaris.
Limiteu els costs de la comunicació, tant en recursos com en diners.
No llegiu els missatges adreçats a d'altres usuaris.

3. Respecteu el temps dels altres, el text que s'envï deu ser rellevant per  als receptors.
Eviteu correus de resposta automàtica.

4. Adeqüeu els enunciats al context.
  • Principi de cooperació.
5. Màxima de relació. Sigueu pertinents, com evitar consultes en una llista de producció que poden tratar-se en altra llista.

6. Màxima de quantitat. Sigueu breus i especifiqueu allò que voleu que siga distribuït.

7. Màxima de modalitat. Sigueu clars.
  • Normes d'estil.
8. Ús d'emoticones, va més enllà de mostrar una emoció a partir de la simulació d'un gest facial amb signes del teclat. També desenvolupen una funció pragmàtica lligada a l'atenuació d'actes d'amenaça de la imatge dels interlocutors, com per exemple posar una cara somrient darrere d'un comentari sarcàstic.

9. Estalvi de recursos tipogràfics. Quan escrigues, fes-ho en minúscula, ja que se suposa que si ho fas en mayúscula estàs cridant,

10. Tema del correu electrónic o subject, feu servir noms significatius. Molts usuaris reben molts missatges al dia i alguns són selectis a l'hora de llegir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada