dimarts, 10 de gener del 2017

Tema 5: Aprenentatge a Internet.

Aquesta semana, el nostre treball és basava principalment en navegar per Internet, amb l'intenció de descobrir més recursos que poguerem utilitzar en el nostre futur com a docents.

En primer lloc, cal nombrar dos conceptes que tal vegada no siguen molt coneguts:

  • LMS (Learning Managament Systems): és un sistema de gestió de l'aprenentatge, un software instal.lat en un servidor web que s'utilitza per administrar, distribuir i controlar les activitats de formació no presencial (o aprenentage electrònic) d'una institució u organització. Un exemple seria el Campus Virtual de la Universitat d'Alacant on ens podem comunicar mitjançant tutories, es poden penjar materials i anuncis i també podem realitzar tràmits administratius com la matrícula o la sol.licitud de títols. Un altre exemple seria la plataforma Moodle que utilitzem per a aquesta assignatura.
  • CMS (Content Management System): és un programa informàtic que permet crear una estructura de suport per a la creació i administració de continguts, principalment en pàgines web, per part d'administradors, editors, participants i demés usuaris. Un exemple és Google Sites.
Altres conceptes que m'han paregut interessants són els de:

  • E-learning: que fa referència a l'aprenentatge electrónic, online o a distància.
  • Blended-learning: aprenentatge semipresencial.
Ambdues esencials en el món globalitzat on vivim on cada vegada estem més connectats virtualment.

Però principalment, aquest tema es centra en recursos que podem trobar per Internet per a construir processos d'ensenyament-aprenentatge significatiu, ens centrarem en:
  • WebQuest: activitat estructurada que planteja una tasca atractiva utilitzant recursos disponibles en la xarxa, seleccionats anteriorment pel professorat, amb el proposit de contribuir a l'administració del temps que els estudiants dediquen al desenvolupament d'aquesta. Estimula un aprenentatge en col.laboració i motiva a l'alumnat a fer alguna cosa amb l'informació que troba per Internet. Per tant, es tracta d'un aprenentatge per descobriment guiat. 
L'estructura que sol tindre és la següent (encara que de vegades apareix informació complementària):
  1. Introducció.
  2. Tasca.
  3. Procés.
  4. Avaluació.
  5. Conclusió.
  6. Orientació didàctica.
Una WebQuest que m'ha cridat l'atenció per a utilitzar amb els meus futurs alumnes i a la que he arribat a través del Directori WebQuestes, és la següent sobre l'edat moderna:


  • Cacera del tresor: és un recurs educatiu amb possibilitats didàctiques i competencials que es pot utilitzar en totes les àrees i nivells educatius. Consisteix a desenvolupar una unitat didàctica o un nucli d'activitat concret utilitzant les tecnologies de l'aprenentatge i del coneixement a l'aula. A més, aconsegueixen despertar l'interès de l'alumnat i permeten treballar diferents continguts segons el ritme d'aprenentage de cada alumne. 
La seua estructura principal sol ser la següent (encara que de vegades s'afegeixen altres informacions complementàries):
  1. Introducció,
  2. Preguntes.
  3. La gran pregunta.
  4. Recursos.
Un directori sobre caceres del tresor és el de Mestr@ a Mestr@.
Una cacera del tresor que m'ha agradat per a treballar amb els meus futurs alumnes és la següent sobre la revolució industrial:


  • Blogs: tal vegada, és la eina més coneguda per tots, es tracta d'un diari interactiu personal a Internet, està dissenyat perquè cada article tinga data de publicació, de manera que la persona que escriu i les que llegeixen puguen seguir tot el que s'ha publicat i editat. Cada blog té el seu propi tema i hi ha de molts tipus.
Els elements bàsics comuns que hi podem trobar en un blog són els següents:
  1. Les entrades, artícles o posts.
  2. Les categories o etiquetes.
  3. Informació sobre l'autor.
  4. Els gadgets i widgets.
A partir del directori Blogs Català, he arribat a un blog que m'ha paregut molt interessant i complet al estar replet de materials educatius per a les Ciències Socials: Geografía i Història.





Com podem veure, hi ha un gran abanic de recursos a la xarxa que podem utilitzar en el nostre futur com a docents. Així, podem deixar enrere les tedioses classes on el llibre de text és l'únic actor, juntament amb les classes magistrals dels professors i apostar per una educació interactiva on les principals protagonistes siguen les TIC i on el que es busca és un aprenentatge col.laboratiu on tots els alumnes participen en l'ensenyament i a més, o fagen d'una forma entretinguda i motivadora que segur els agradarà a tots.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada