Aquesta semana, el nostre treball és basava principalment en navegar per Internet, amb l'intenció de descobrir més recursos que poguerem utilitzar en el nostre futur com a docents.En primer lloc, cal nombrar dos conceptes que tal vegada no siguen molt coneguts:
- LMS (Learning Managament Systems): és un sistema de gestió de l'aprenentatge, un software instal.lat en un servidor web que s'utilitza per administrar, distribuir i controlar les activitats de formació no presencial (o aprenentage electrònic) d'una institució u organització. Un exemple seria el Campus Virtual de la Universitat d'Alacant on ens podem comunicar mitjançant tutories, es poden penjar materials i anuncis i també podem realitzar tràmits administratius com la matrícula o la sol.licitud de títols. Un altre exemple seria la plataforma Moodle que utilitzem per a aquesta assignatura.
- CMS (Content Management System): és un programa informàtic que permet crear una estructura de suport per a la creació i administració de continguts, principalment en pàgines web, per part d'administradors, editors, participants i demés usuaris. Un exemple és Google Sites.
- E-learning: que fa referència a l'aprenentatge electrónic, online o a distància.
- Blended-learning: aprenentatge semipresencial.
Però principalment, aquest tema es centra en recursos que podem trobar per Internet per a construir processos d'ensenyament-aprenentatge significatiu, ens centrarem en:
- WebQuest: activitat estructurada que planteja una tasca atractiva utilitzant recursos disponibles en la xarxa, seleccionats anteriorment pel professorat, amb el proposit de contribuir a l'administració del temps que els estudiants dediquen al desenvolupament d'aquesta. Estimula un aprenentatge en col.laboració i motiva a l'alumnat a fer alguna cosa amb l'informació que troba per Internet. Per tant, es tracta d'un aprenentatge per descobriment guiat.
- Introducció.
- Tasca.
- Procés.
- Avaluació.
- Conclusió.
- Orientació didàctica.
- Cacera del tresor: és un recurs educatiu amb possibilitats didàctiques i competencials que es pot utilitzar en totes les àrees i nivells educatius. Consisteix a desenvolupar una unitat didàctica o un nucli d'activitat concret utilitzant les tecnologies de l'aprenentatge i del coneixement a l'aula. A més, aconsegueixen despertar l'interès de l'alumnat i permeten treballar diferents continguts segons el ritme d'aprenentage de cada alumne.
- Introducció,
- Preguntes.
- La gran pregunta.
- Recursos.
Una cacera del tresor que m'ha agradat per a treballar amb els meus futurs alumnes és la següent sobre la revolució industrial:
- Blogs: tal vegada, és la eina més coneguda per tots, es tracta d'un diari interactiu personal a Internet, està dissenyat perquè cada article tinga data de publicació, de manera que la persona que escriu i les que llegeixen puguen seguir tot el que s'ha publicat i editat. Cada blog té el seu propi tema i hi ha de molts tipus.
- Les entrades, artícles o posts.
- Les categories o etiquetes.
- Informació sobre l'autor.
- Els gadgets i widgets.
- Les Viqui o Wiki: són pàgines que poden ser editades directament des del navegador, on els usuaris creen, modifiquem o elimininen continguts que, generalment, compartixen. Un directori on trobar wikis és http://sessiowiki2012.wikispaces.com/Mostra+de+wikis+educatives, des del qual he arribat a La isla de Citerea , una wiki creada per alumnes de quart d'ESO sobre etimologia grega, divinitats, mites, etc.
Com podem veure, hi ha un gran abanic de recursos a la xarxa que podem utilitzar en el nostre futur com a docents. Així, podem deixar enrere les tedioses classes on el llibre de text és l'únic actor, juntament amb les classes magistrals dels professors i apostar per una educació interactiva on les principals protagonistes siguen les TIC i on el que es busca és un aprenentatge col.laboratiu on tots els alumnes participen en l'ensenyament i a més, o fagen d'una forma entretinguda i motivadora que segur els agradarà a tots.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada